Hoe Sterk Ben Ik? Deadlift Krachtniveau's
Deadlift

Hoe Sterk Ben Ik? De Deadlift

Hoe sterk ben ik? De deadlift

De deadlift wordt samen met de squat en bench press een basisoefening genoemd. De deadlift leert je simpelweg hoe je een zwaar object met een goede houding van de grond aftilt. Het is een oefening waarbij je relatief veel gewicht kunt tillen en waarbij je redelijk snel sterk wordt. Het is ook één van de zwaarste oefeningen en dat zul je merken omdat je snel buiten adem raakt. Hoe komt dit? Laten we even kijken naar hoeveel spieren je met deze oefening traint:

Deadlift

Twee manieren om kracht te meten: absoluut en relatief

Bob is 2 meter lang, weegt 100 kilo en kan 140 kilo max. vijf keer deadliften.
Jerry is 1,6 meter lang, weegt 70 kilo en kan ook 140 kilo max. vijf keer deadliften.
Zijn ze dan beide even sterk?

hoe sterk ben ik? deadlift

Absolute kracht

In absolute kracht wel. Bij absolute kracht maakt het niet uit hoe lang je bent of hoeveel je weegt, het gaat er simpelweg om hoeveel gewicht je een beweging kunt uitvoeren. Jezelf met iemand anders in termen van absolute kracht vergelijken betekent niet zoveel, want in dat geval zouden er geen gewichtsklassen bij gewichtheffen zijn. Absolute kracht zou je ook wel macho kracht kunnen noemen :).

Hoe Sterk Ben Jij? Doe de Test!

Wil jij gratis ons boekje "StrongFit Krachtstandaard" ontvangen samen met uitgebreide uitleg over de Deadlift, Bench Press en Squat om direct te zien hoe sterk je echt bent? Beginner, Gevorderd of Elite...

Vul hieronder je naam en e-mail in en download DIRECT!

Relatieve kracht

Is het wel eerlijk om Jerry met Bob te vergelijken? Bob is veel langer en zwaarder. Zou hij dan niet meer gewicht moeten kunnen tillen? Bij relatieve kracht kijk je naar de verhouding tussen lengte en gewicht. Bob is veel langer en weegt 30 kilo meer dan Jerry, maar toch tillen zij hetzelfde. Als je dan naar de verhouding tussen lengte en gewicht kijkt, is Jerry sterker. Zo hebben mannen en vrouwen ook verschillende maatstaven voor kracht die je in dit artikel kunt terugvinden.

Gebruiksaanwijzing

In de afbeelding hieronder zie je hoeveel gewicht je met een bepaald gewicht 1 keer zou moeten kunnen tillen (dit wordt een One Rep Max of 1RM genoemd) om gevorderd te zijn. Dus als je een man bent en 60 kilo weegt, zou je 110 kilo 1 keer moeten kunnen deadliften om jezelf gevorderd te noemen. Jouw One Rep Max kun je hier berekenen.

De krachtniveau’s zijn gebaseerd op: Rippetoe, M., Kilgore, L., & Bradford, S. E. (2006). Practical programming for strength training. Aasgaard Company.

Kracht maatstaf deadlift – man (klikbaar)

Krachtmaatstaf deadlift man

Kracht maatstaf deadlift – vrouw (klikbaar)

krachtmaatstaf-deadlift-vrouw

Dus hoe sterk ben jij?

Schrijf jouw krachtniveau in de comments 🙂

About the Author Narinder Doerga, MSc, CISSN

Voedingscoach bij- en oprichter van StrongFit. "Mijn passie ligt bij mensen te helpen om fysiek en mentaal meer uit zichzelf te halen."

Leave a Comment:

3 comments
Narinder Doerga, MSc, CISSN says 06/01/2015

FYI: ik ben gevorderd op een goede dag 🙂

Reply
daniel says 08/12/2016

Tussen geavanceerd en elite, nog even dooroefenen dus. er zit 60 kg verschil tussen geavanceerd en elite. Dat is niet niks.

Reply
admin says 08/12/2016

Het heet niet voor niets elite he 🙂 Als je op dat gewicht zit mag je echt trots zijn op jezelf!

Reply
Add Your Reply